Jag välkomnar nya rutiner och pusslar bitarna på plats

Första skoldagen, första rasten och Storasyster sprang iväg med sina nya kompisar. Det är helt fantastiskt hur barnen skapar nya kontakter, det behövs bara en fråga: “vill du komma och leka med oss?”.

Det är nu “allvaret” börjar. Hos oss börjar det en ganska annorlunda vardag. För Storasyster är det nya skolan och nya kompisar, för Lillasyster är det förskola som gäller, för Storalillebror ändras det på det viset att han ska vara ensam i sin dagisgrupp, för Twinsen ska börja hos en familjedagvårdare. Och jo, jag ska börja ett nytt jobb, den här gången på dagis (fast jag ska också vikariera på ett äldreboende).

Det är som att lägga mosaik det här, att få allt att fungera. Jag ska hinna vara på många ställen på samma gång och sen ska jag komma ihåg miljoner med nya saker. Jag tänker nästan hela tiden: “Vad är det som jag glömt?!”.

Det är inte så lätt att flytta, inte med 5 barn, man måsta vara på allerten hela tiden, det är många saker som ska vara färdigt fixat före vardagen kan börja. Bästa rådet jag vet är: ” Ta en dag i taget”.

Leave a Reply

